Pole position με την πρώτη για την Codemasters
Έχουν περάσει τρία χρόνια από την τελευταία φορά που ένας τίτλος εμπνευσμένος από το μαγικό κόσμο της Formula 1 είχε κάνει την εμφάνισή του. Το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο, αλλά αν σκεφτεί κανείς πως η σειρά αποτελούσε για αρκετά χρόνια ένα αποκλειστικό προνόμιο των φίλων του PlayStation, μπορεί εύκολα να συμπεράνει πως η αναμονή για όλους τους υπόλοιπους ήταν αρκετά βασανιστική. Πλέον, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης περνούν στην Codemasters, και πέρα από το γεγονός πως έχουμε να κάνουμε με μια multiplatform δημιουργία, το σημαντικότερο όλων είναι πως πρόκειται για την πληρέστερη πρόταση που έχει κυκλοφορήσει εδώ και χρόνια γύρω από το συγκεκριμένο άθλημα.

Πριν ασχοληθούμε με οτιδήποτε άλλο, το ερώτημα που βασανίζει το μυαλό είναι σε τι επίπεδα εξομοίωσης καταφέρνει να φτάσει το F1 2010. Η απάντηση έπειτα από αμέτρητες ώρες δοκιμών είναι τελικά αρκετά απλή. Όσοι αναζητούν μια πρόταση που πραγματικά θα κάνει τα χέρια τους να κουραστούν και την καρδιά τους να χτυπάει έντονα, μόλις βρήκαν αυτό που έψαχναν. Η Codemasters αποφεύγει να προσφέρει δύο διαφορετικά modes για το arcade και το simulation, αλλά αντίθετα προτιμά να προσφέρει τέσσερα επίπεδα δυσκολίας, με το καθένα να απευθύνεται και σε διαφορετικό κοινό.
Στο χαμηλότερο από αυτά, όλες οι βοήθειες είναι ενεργοποιημένες, ενώ και η αγωνιστική γραμμή θα είναι συνεχώς ορατή. Όπως συνηθίζεται, το χρώμα της θα μεταβάλλεται σε πραγματικό χρόνο, καταδεικνύοντας τη σωστή ταχύτητα ανά πάσα στιγμή.

Η μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των ελαστικών θα είναι ένας ευχάριστος πονοκέφαλος, τα έντονα μπλοκαρίσματα θα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη, ενώ και το γεγονός πως το μονοθέσιο θα γίνεται ολοένα και πιο ελαφρύ λόγω της κατανάλωσης βενζίνης, θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη συμπεριφορά του οχήματος. Ακόμα και η χαμηλή θερμοκρασία των ελαστικών κατά τους πρώτους γύρους θα γίνει αντιληπτή από τους παίκτες, ενώ και οι διαφορές ανάμεσα στις διαθέσιμες γόμες θα κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα.

Τα ευχάριστα, όμως, δεν σταματούν εδώ. Τα καιρικά φαινόμενα είναι ίσως από τις ελάχιστες φορές που παρουσιάζονται τόσο πειστικά, ενώ και η δυναμική εναλλαγή τους θα πονοκεφαλιάσει τους υποψήφιους πρωταθλητές. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πίστας του Βελγίου, το θρυλικό Spa, όπου σε ορισμένα σημεία θα βρέχει, ενώ σε άλλα θα υπάρχει ηλιοφάνεια. Το αν ο παίκτης θα επιλέξει να συνεχίσει με βρόχινα ελαστικά ή θα μεταβεί στα ενδιάμεσα, είναι μια απόφαση που θα πρέπει να παρθεί από τον ίδιο, έχοντας φυσικά πάντοτε συντροφιά τις χρήσιμες συμβουλές του μηχανικού του.

Τα λάθη δεν απουσιάζουν και είναι πραγματικά ευχάριστο να παρακολουθεί κανείς όλους τους υπολοίπους οδηγούς να μάχονται και να συμβαίνουν ατυχήματα σε σημεία όπου ο παίκτης δεν βρίσκεται κοντά. Γενικότερα, η Α.Ι. κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα και αυτό παρατηρείται εύκολα σε ένα προσπέρασμα.

Ο αντίπαλος οδηγός, όταν πλέον συνειδητοποιήσει πως δεν μπορεί να κάνει κάτι, θα μείνει δίπλα στο όχημά μας, αλλά δεν θα το χτυπήσει. Φυσικά, θα συνεχίσει να πιέζει, αλλά ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσει αθέμιτα μέσα. Ας μην ξεχνάμε πως οι κανόνες στην Formula 1 είναι ιδιαίτερα αυστηροί. Βέβαια η Formula 1 δεν καταπιάνεται μόνο με τους αγώνες και είναι από τις ελάχιστες φορές που ένα videogame προσπαθεί να αναπαράγει λίγη από τη λάμψη του χώρου γενικότερα. Από την αρχή κιόλας, όπου ο παίκτης δημιουργεί το προφίλ του μέσω μιας συνέντευξης Τύπου, μέχρι και τις βόλτες στα paddocks, ο τίτλος διακρίνεται για μια μοναδική ζωντάνια.
Πολλά θα είναι τα άτομα που θα περιστοιχίζουν συνεχώς την παρουσία μας, ενώ όσο καλύτερη είναι η πρόοδος στο carreer mode, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το ενδιαφέρον των δημοσιογράφων. Και τελικά είναι αυτή η ψευδαίσθηση που δίνει ζωή στον τίτλο και καταφέρνει να συνεπάρει τους παίκτες και να τους κάνει να νιώσουν πως όντως συμμετέχουν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1.

Αναμενόμενα, σε επίπεδο επιλογών, η καριέρα παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και έτσι οι παίκτες θα έχουν τη δυνατότητα να δείξουν το ταλέντο τους απέναντι στους καλύτερους οδηγούς του κόσμου. Η επίτευξη ενός καλού συμβολαίου είναι το παν, ενώ θα ενημερωνόμαστε συνεχώς για την πρόοδό μας αλλά και την δημοτικότητά μας από την αρκετά δραστήρια manager μας. Στην αρχή το ενδιαφέρον από τις μεγάλες ομάδες θα είναι ανύπαρκτο, αλλά αγώνα με τον αγώνα, και όσο περνάει η ώρα, οι καλές επιδόσεις θα επιβραβεύονται. Το career mode ξεδιπλώνεται σε 3, 5 ή 7 αγωνιστικά έτη και η συνέχεια αποδεικνύεται κάτι παραπάνω από ενδιαφέρουσα.
Αρχικός στόχος είναι η επικράτηση έναντι του team mate, ενώ αργότερα και ορισμένα στοιχεία management κάνουν την εμφάνισή τους, με τις συνεντεύξεις Τύπου να καθορίζουν την εικόνα του ψηφιακού οδηγού μας προς όλους τους υπόλοιπους. Πέρα από την επιλογή καριέρας, παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής σε ένα πλήρες πρωτάθλημα, όσο και σε ένα αγωνιστικό Σαββατοκύριακο.


Σε τεχνικό επίπεδο και αφήνοντας για την ώρα στην άκρη τα γραφικά, ο ήχος θα λέγαμε πως είναι απλά συγκλονιστικός. Με το ανάλογο ηχοσύστημα, δημιουργείται η εντύπωση πως κάποιο μονοθέσιο έχει τρυπώσει στο δωμάτιό μας. Η χροιά του εκάστοτε κινητήρα έχει αποδοθεί με ένα μοναδικό τρόπο, ενώ όταν οι στροφές του φτάνουν σε υψηλά νούμερα ή όταν τα απανωτά κατεβάσματα ταχυτήτων ζορίζουν τα ελαστικά, τα όσα ακούγονται δεν έχουν να ζηλέψουν απολύτως τίποτα από την πραγματικότητα.

Η φωνή του μηχανικού ίσως ορισμένες φορές να γίνεται κουραστική και άλλοτε οι παροτρύνσεις του να είναι εκτός αγώνα, αλλά ευτυχώς πρόκειται για ένα μικρό πταίσμα που τελικά περνάει απαρατήρητο. Περνώντας στον τομέα των γραφικών, η κατάσταση θα λέγαμε πως είναι η αναμενόμενη. Η EGO engine αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά σαν την ιδανική επιλογή για έναν racing τίτλο.
Το F1 2010 στο σύνολό του είναι άκρως εντυπωσιακό, τόσο σε ό,τι αφορά τα οχήματα, όσο και τις διαδρομές. Τα μονοθέσια έχουν αποδοθεί αρκετά πιστά, ενώ την παράσταση κλέβει η φιγούρα του οδηγού και ειδικά ο τρόπος με τον οποίο κινείται το κράνος και τα χέρια του.
Οι πίστες, από την άλλη, έχουν μια σταδιακή αλλαγή στην εικόνα τους και έτσι ενώ αρχικά είναι αστραφτερές, στην πορεία θα αρχίσει να διακρίνεται η ιδανική γραμμή από το στρωμένο λάστιχο, ενώ και τα διάφορα συντρίμμια θα αποτελέσουν ακόμα έναν πονοκέφαλο για τους οδηγούς. Τα διάφορα εφέ η αλήθεια είναι πως δεν εντυπωσιάζουν, αλλά όταν αρχίσει να βρέχει τα στόματα θα μείνουν ανοιχτά. Ένα πέπλο ομίχλης θα καλύψει τα πάντα και ο δρόμος -πέρα από το ότι γίνεται ολισθηρός- θα καθρεπτίζει με ένα μοναδικό τρόπο τα περιβάλλοντα.

Μια έξοδος, βέβαια, είναι η πλέον ανώδυνη συνέπεια ενός λάθους, γιατί δεν θα είναι λίγες οι φορές όπου μια σύγκρουση πέρα από επώδυνη, θα αποκαλύψει το ιδιαίτερα ανεπτυγμένο damage model. Τα μονοθέσια καταστρέφονται σχεδόν ολοκληρωτικά, πολλά εξαρτήματά τους σκορπίζονται προς όλες τις κατευθύνσεις, ενώ τα πάντα μεταβάλλουν και τη συμπεριφορά των οχημάτων στην πίστα. Στον αντίποδα, ορισμένα λαθάκια με τη φυσική των οχημάτων, όταν βρεθούν στον αέρα έπειτα από μια δυνατή σύγκρουση, δυστυχώς υφίστανται, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που θα δείχνουν να "βουλιάζουν" στην άσφαλτο.

Η EGO engine χρησιμοποιεί μια χρωματική παλέτα στην οποία κυριαρχούν χρώματα με κίτρινες ή καφέ αποχρώσεις, οι οποίες όμως δεν δείχνουν να ταιριάζουν απόλυτα με τον αστραφτερό κόσμο της Formula 1. Το συγκεκριμένο ατόπημα δεν είναι τόσο έντονο, αλλά η αλήθεια είναι πως ορισμένες στιγμές δημιουργείται η εντύπωση πως κάποιος αγώνας εκτυλίσσεται το απόγευμα ή λίγο πριν το σούρουπο.
Ένα ακόμα πρόβλημα εντοπίζεται όταν οι ταχύτητες βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, με το frame rate να αδυνατεί να διατηρηθεί σε σταθερά επίπεδα. Και αν θέλαμε να "γκρινιάξουμε" λίγο, θα λέγαμε ότι, για παράδειγμα, τα μηχανικά προβλήματα είναι σχεδόν ανύπαρκτα και μια εγκατάλειψη θα έρθει μόνο κατόπιν μιας σύγκρουσης.

Με το F1 2010, η αίσθηση που δημιουργείται είναι πως η Codemasters -από την πρώτη της κιόλας προσπάθεια- άγγιξε την κορυφή. Η εταιρία δηλώνει πως θα υποστηρίξει τη σειρά για πολλά χρόνια ακόμα, οπότε αναμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε πόσο πιο ψηλά μπορεί να φτάσει ένας ανάλογος τίτλος. Για την ώρα, η παρούσα δημιουργία θέτει τον πήχη σε άκρως εντυπωσιακά επίπεδα, προσφέροντας έναν κορυφαίο εξομοιωτή οδήγησης όσο φιλικό ή απαιτητικό επιθυμεί ο καθένας.
Reviewer: Γιώργος Τσακίρογλου
Θετικά
- Απίστευτο βάθος
- Απαιτητικό μοντέλο χειρισμού
- Πλούσιο multiplayer
- Αποτυπώνει όλη τη μαγεία της Formula 1
- Ιδανικό για αρχάριους και "επαγγελματίες"
Αρνητικά
- Ορισμένα τεχνικά προβλήματα
- Περιορισμένες ρυθμίσεις των μονοθέσιων
Βαθμολογία: IGN: 8.5/10, Gameover: 9/10, Eurogamer: 8/10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου